links til flere sider

27. november 2011

Flyvevejr

Overvejer om det er flyvevejr i dag.
Meteorologerne lover 33 m/s fra NW.......
Arhhh måske det alligevel er lidt for meget vind at flyve i ;o)

23. november 2011

Snydt igen.

Kørte til Dokkedal, i Mou by regnede det. Ved Mullbjergene var der næsten opholdsvejr.
Viktor var lige landet, og havde smidt glideren i bilen da det begynte at dryppe.
Vi snakkede lidt, hvorefter det blev tørvejr. Jeg ville flyve og gik op på toppen.
På vejen op kunne jeg godt fornemme at der var kommet lidt mere vind.
Der blæste 10-12 m/s.
Jeg gik ned igen snakkede lidt mere med Viktor og kørte derefter hjem.
Øv, nu er der ikke flyvevejr så langt prognoserne rækker.

19. november 2011

Fik strukket liner.

Så fik jeg strukket mine liner.
Forskellen på længden før og efter strækningen var ca. 5-6 cm.
Så jeg gav B-C-D og Bremse linerne en tur.
Det er ikke nødvendigt at strække A linerne, da der under flyvning ligger ca. 70 % af den totale belastning i dem.
Det kan anbefales at bruge handsker, for det er rigtigt hårdt for fingrene.

Jeg fik samtidigt tømt vingen for sand, der var en lille håndfuld.

Seletøjet blev kigget efter og finjusteret (det har jeg glemt hver gang jeg har været ude og flyve.)
Jeg syntes ikke at jeg sidder perfekt, så efter et par timer begynder jeg at flytte mig rundt i sædet.
Jeg fik samtidigt lavet en fodbøjle, så jeg kan strække benene ud mens jeg flyver.
Det er aerodynamisk bedre, samt skønt at strække benene lidt engang imellem.
Nu skal det bare finjusteres under flyvning.
Så nu venter jeg på flyvevejr så alt kan prøves af.

18. november 2011

Liner

Jeg er nået frem til, at jeg trænger til at få strukket mine liner. Jeg har problemer med at komme fremad(penetrere), når jeg har fået skærmen op at stå. Ligeledes vil skærmen ikke rejse sig selv de sidste omkring 20-30 grader.
Da jeg skiftede en Bremseline sidste vinter med en fabriksny, var den gamle line 13 mm kortere end den nye.
13 mm kortere, på en line der var 90 cm lang, hvor meget bliver det ikke på hele linelængden ned til riserne,
5-10 cm? Kommer tilbage med forskellen på længderne efter strækning af linerne.

Man kan tydeligt se på billedet, hvorfor linen skal strækkes. Ydersokken krymper, i dette tilfælde er den 20 mm for kort. Jeg kan ikke strække sokken så enderne kan nå sammen.
Linen "fejlede" sådan set ikke noget, andet end at ydersokken var revet over. Brudstyrken er nærmest uforandret, men selve linen er blotlagt for UV-lys og slidtage, hvilket den absolut ikke kan tåle.

17. november 2011

8/11 Igen igen

2 gange på en uge. Tog til Dokkedal 8/11 om morgenen. Der var perfekt vejr. Mødte Viktor, der også var på vej derud. Det blev til 4 ture på i alt 2,5 time, i meget varierende løft. Det ene øjeblik var man i dobbelt skrænthøjde, for i det næste at kæmpe i halv skrænthøjde for at holde sig oppe. Lavede flere toplandinger og sluttede med at flyve ned og lande ved bilen. En rigtig hyggelig dag sammen med min "instruktør" Viktor.
En dag der skal sluttes med et YYYEEEEHHHHAAAAAAAA.

6. november 2011

6/11

Endeligt lykkedes det at komme ud og flyve. Var tidligt ude på Dokkedal kl.08.00
Det betalte sig. Fik halvanden times hang. Det var ok.